1. Glöm aldrig bort vem du finns till för
    Kärnan i en verksamhet är ganska sällan HR-avdelningen.  HR finns där för att det finns en verksamhet som behöver stöd. Sträck på dig och bidra stolt med din kompetens.
  2. Glöm aldrig bort vem du finns till för
    Verksamheten är din bästa vän – se till att lära känna den, bygg nätverk och sätt dig in i strategier, verksamhetsplaneringen, målen och prioriteringarna. Lär dig också när verksamheten fikar – det är gott och du får också tillfälle att träffa såväl chefer som medarbetare i ett lite mer avspänt sammanhang.
  3. Glöm aldrig bort vem du finns till för
    Verksamhetens prioriteringar är HR:s prioriteringar. Visa att du fattat vad som är viktigt och erbjud stöd i samklang med detta. Då blir du inbjuden att delta och bidra i såväl chefens utveckling som i rena verksamhetsutvecklingsprojekt där DU får bidra med HR perspektivet.
  4. Glöm aldrig bort vem du finns till för
    Japp, verksamhetens chefer behöver stöd på alla nivåer. Öva upp din skicklighet att växla mellan operativt och strategiskt perspektiv. Klarar du att leverera såväl en stödjande strategi som en ifylld blankett kan du se fram emot att bli hyllad.
  5. Glöm aldrig bort vem du finns till för
    Hellre krångligt för dig än krångligt för chefen. Nej, du kanske inte går till jobbet för att leta uppgifter i olika system, men tro mig, det tar chefen så mycket längre tid. Chefen är troligen sällananvändare i just det system som du tänker att hen ska använda tillsammans med de andra 38 olika inloggningarna som chefen har i en hemlig låda.
  6. Glöm aldrig bort vem du finns till för
    Har du identifierat en ny trend eller läst om en ny metod som du tycker låter värdeskapande och kul? Säkerställ att den passar i just din verksamhet och att du har en organisation som är mogen att ta emot, som vill ta emot och som ser nyttan i nyheten.
  7. Glöm aldrig bort vem du finns till för
    Arbetsrätt kan ju såklart vara riktigt intressant, liksom alla föreskrifter, policys och riktlinjer. Och glöm för allt i världen inte checklistan för nyanställda. Det är onekligen mycket att förhålla sig till. HR behöver inte krångla till det mer än nödvändigt eller skapa fler – förtydliga, förenkla och rensa borde vara ledorden.
  8. Glöm aldrig bort vem du finns till för
    Förvänta dig inte att det trillar ned en HR-utbildning när en person sätter sig på chefsstolen. Lika lite som en ekonomiutbildning. Eller en miljöutbildning. Eller en säkerhetsutbildning. Eller en… förvänta dig inte att chefen har samma kunskaper och kompetens som du – du finns i organisationen för att bidra med din.
  9. Glöm aldrig bort vem du finns till för
    Chefer är också människor. Som vill utmanas och ha återkoppling. Bygg upp en relation som bygger på tillit och förtroende så lovar jag dig att du kan bidra med kloka och också utmanande tankar. Och som ni vet, trygga chefer bidrar till en god arbetsmiljö för alla medarbetare.
  10. Glöm aldrig bort vem du finns till för
    Du har valt världens roligaste jobb – se till att skapa förtroende i verksamheten och bidra med din kompetens på alla nivåer så kommer du bli en värdefull, uppskattad och efterfrågad resurs där verksamheten efterfrågar fler HR-resurser, inte HR själv

Så då är frågan – vem finns du till för?